«Артикуляційна гімнастика для малюків»
Гімнастика для рук, ніг – справа нам звична і знайома. Адже зрозуміло, для чого ми тренуємо м’язи, щоб вони стали спритними, сильними, рухливими. А ось навіщо язик тренувати, адже він і так “без кісток”? Виявляється, язик – головний м’яз органів мови. І для нього, як і для всякої м’язи, гімнастика просто необхідна. Адже язик має бути досить добре розвинений, щоб виконувати тонкі цілеспрямовані рухи, іменовані звуковимовою. Недоліки вимови обтяжують емоційно-психічний стан дитини, заважають їй розвиватися і спілкуватися з однолітками. Щоб ця проблема не виникла у дитини надалі, варто почати займатися артикуляційною гімнастикою як можна раніше. Дітям двох, трьох, чотирьох років артикуляційна гімнастика допоможе швидше “поставити” правильну звуковимову. Діти п’яти, шести років і далі зможуть за допомогою артикуляційної гімнастики подолати вже сформовані порушення звуковимови.
Спочатку артикуляційну гімнастику необхідно виконувати перед дзеркалом. Дитина повинна бачити, що язик робить. Ми, дорослі, не замислюємося, де знаходиться в даний момент язик (за верхніми зубами або за нижніми). У нас артикуляція – автоматизований навик, а дитині необхідно через зорове сприйняття знайти цей автоматизм, постійно вправляючись. Не засмучуйтеся, якщо деякі вправи не будуть виходити з першого разу навіть у вас. Спробуйте повторити їх разом з дитиною, признаючись йому: “Дивись, у мене теж не виходить, давай разом спробуємо”. Будьте терплячі, ласкаві і спокійні, і все вийде. Займайтеся з дитиною щодня по 5-7 хвилин. Пропоную Вам артикуляційні вправи, якими ви будете з дитиною регулярно займатися.
|
Артикуляційні вправи
“Віконце”широко відкрити рот – “жарко”закрити рот – “холодно”

“Чистимо зубки”посміхнутися, відкрити роткінчиком язика з внутрішньої сторони “почистити” по черзі нижні і верхні зуби

“Місим тісто”посміхнутисяпотьопала язиком між губами – “пя-пя-пя-пя-пя …”покусати кінчик язика зубками (чергувати ці два рухи)

“Чашечка”посміхнутисяшироко відкрити ротвисунути широкий язик і надати йому форму “чашки” (тобто злегка підвести кінчик язика)

“Сопілочка”з напругою витягнути вперед губи (зуби зімкнуті)

“Парканчик”посміхнутися, з напругою оголивши зімкнуті зуби

“Маляр”губи в усмішцівідкрити роткінчиком язика погладити (“пофарбувати”) піднебіння

“Грибочок”посміхнутисяпоцокати язиком, ніби їдеш на конячціприсосати широкий язик до піднебіння

“Кицька”губи в усмішці, рот відкритийкінчик язика впирається в нижні зубивигнути язик гіркою упираючись кінчиком язика в нижні зуби

“Коник”витягнути губивідкрити ротпроцокати “вузьким” язиком (як цокають копитами конячки)

“Пароплав гуде”губи в усмішцівідкрити ротз напругою виголосити довгий “и-и-и …”

“Хоботок”витягнувши вперед губи трубочкою, утворити “хобот слоника”“Набирати водичку”, злегка при цьому прицмокуючи

“Індики бовтають”язиком швидко рухати по верхній губі – “ба-ба-ба-ба …”

“Горішки”рот закритийкінчик язика з напругою по черзі упирається в щокина щоках утворюються тверді кульки – “горішки”

“Гойдалка”посміхнутисявідкрити роткінчик язика за верхні зубикінчик язика за нижні зуби

“Годинник”посміхнутися, відкрити роткінчик язика (як годинникову стрілку) переводити з одного куточка рота в інший

“Млинець”посміхнутисявідкрити ротпокласти широкий язик на нижню губу

“Смачне варення”посміхнутисявідкрити ротшироким мовою у формі “філіжанки” облизати верхню губу

“Кулька”надути щокиздути щоки

“Гармошка”посміхнутисязробити “грибочок” (тобто присмоктався Широкий язик до піднебіння)не відриваючи мови, відкривати і закривати рот (зуби не змикати)

“Барабанщик”посміхнутисявідкрити роткінчик язика за верхніми зубами – “де-де-де …”

“Парашутики”на кінчик носа покласти ваткушироким мовою у формі “філіжанки”, притиснутим до верхньої губи, здути ватку з носа вгору

“Загнати м’яч у ворота”“Виштовхнути” широкий язик між губами (немов заганяєш м’яч у ворота)дути із затиснутим між губами мовою (щоки не надувати)

Немає коментарів:
Дописати коментар